Wij geven kleine kinderen grote kansen.

Onderwijs van de 21ste eeuw

Onze school is een school van de toekomst met onderwijs van de 21ste eeuw. We creëren een krachtige, vernieuwende, gestructureerde leeromgeving waarin elk kind zichzelf kan zijn en zich kan ontplooien tot een zelfstandig en ondernemend persoon. We streven daarbij naar innerlijke rust zodat kinderen in een veilige omgeving tot leren kunnen komen.

Uitdagen en enthousiasme opwekken in een moderne inrichting

Een kind is nieuwsgierig, leergierig en steeds op zoek. Het wil op ontdekking gaan en zelf ontdekken. Het wil experimenteren en heeft nood aan ruimte. Een kind is spontaan en onbevangen, enthousiast, impulsief en actief. Aan al deze kenmerken willen we tegemoetkomen met onze vernieuwde infrastructuur en inrichting. Dankzij onze buitenklassen kunnen we samen met de leerlingen actief leren in de buitenlucht.

Uniform en discipline

In onze school vinden we structuur en discipline belangrijk. Daarnaast dragen de leerlingen van het eerste tot het zesde leerjaar een uniform. Dit uniform staat symbool voor de eigenheid van onze school.

Kinderen worden meegenomen in hun eigen leerproces

Door te reflecteren krijgen kinderen het beste zicht op hun leerprestaties. Ze krijgen kansen om verschillende leerstrategieën te combineren zoals analyseren, structureren, plannen en evalueren.

Hierdoor gaan kinderen beter ontwikkelen, meer kennis opdoen, beter begrijpen en onthouden. Ze leren vallen, opstaan en doorgaan! Ze gaan het engagement aan om iets te willen leren. Je leert immers vlugger als je het zelf ook wil.

Wij geven kinderen groeikansen

Om er te geraken als mens én positief in het leven te staan vinden wij het heel belangrijk dat onze kinderen geloven in de eigen leer-, veer- en groeikracht. Daarnaast geloven wij als school in de groei- en veerkracht van onze kinderen.

Thuiskomen op school in een huiselijke sfeer

We willen dat kinderen thuiskomen. Warmte en veiligheid staan dan ook centraal. Onze leerlingen groeien op in een nieuwbouw met een huiselijke sfeer.

Wij geven kinderen zin in leven en zin in leren.

Samenwerken en creatief zijn

Engagement ontwikkelen

In de wereld sta je niet alleen en daarom is het belangrijk om te kunnen functioneren in een groep. Door empathie en samenwerken ontwikkel je een engagement voor anderen. Je kan op elkaar rekenen en talenten smelten samen. Je leert van elkaar en komt tot andere, betere resultaten.

Wij leren in kleine groepjes

Herhalings- en uitbreidingsleerstof

Wij leren in kleine groepjes en vertrekken zoveel mogelijk vanuit de leefwereld van het kind. Als elk kind aangepaste taken krijgt en op eigen tempo kan werken, krijgt het meer succeservaringen, voelt het zich beter en aanvaard. Op deze manier houden we rekening met de verscheidenheid van leerlingen in onze klas. De leerkrachten kunnen inspelen op het niveau van de kinderen door te differentiëren.

Aandacht voor leren leren

Dagelijks wordt er aandacht besteed aan het leren zelfstandig huiswerk maken. Zo oefent een kind verschillende vaardigheden, zoals een planning opmaken, zichzelf aan het werk zetten en houden, een opdracht lezen en interpreteren, nauwkeurig werken, zich concentreren, nakijken of alles gemaakt is,… Dit zijn vaardigheden die het kind ook in zijn latere leven kan toepassen.

Wij hebben aandacht voor mindfulness en sociale vaardigheden

Wij leren uw kind spelenderwijs mindfulness toepassen in zijn dagelijkse leven via bewegingsoefeningen, concentratie oefeningen en ontspanningsoefeningen. Kinderen worden aandachtiger, creatiever en zelfzekerder. Ze leren omgaan met stress, angst en onzekerheid. Heel wat sociale vaardigheden dienen nog ontwikkeld te worden, zoals het vermogen om je in te leven in een ander, de mogelijkheid tot samenspel, het vermogen om ruzies op te lossen, het uiten van gevoelens, … Ook hier besteden wij aandacht aan.

Kinderen leren STEM ontdekken

Het letterwoord STEM staat voor ‘Science, Technology, Engineering & Mathematics’. STEM-didactiek brengt leerlingen wetenschappelijke, technische en wiskundige inzichten, concepten en praktijken bij die zij kunnen gebruiken om complexe vragen en levensechte problemen op te lossen.

Kinderen implementeren het digitaal leren

Met behulp van iPad, smartboard,… spelen we in op de leerbehoeften van elke leerling als het gaat om leertempo, niveau, inzet, ambitie of motivatie. Zo is de leerling in staat om zijn of haar eigen talenten te ontwikkelen en kan de leraar zich meer als coach opstellen.

Samen maken we school en samen staan we sterker.

Team Picpussen

Het onderwijs is voortdurend in beweging, net zoals Team Picpussen. Ons team is bereid om zich blijvend te professionaliseren. Uitdagingen worden door ons gezien als kansen. Wij doen dit door samen met collega’s nieuwe praktijken uit te proberen om zo van en met elkaar te leren. Onze open feedback cultuur die gebaseerd is op eerlijkheid en vertrouwen, zorgt ervoor dat we blijven leren en groeien. Constructieve feedback wordt omarmd. Regelmatig gaat Team Picpussen in overleg met elkaar en krijgen zij navormingen aangeboden.

Verbondenheid ouders, leerlingen - leerkrachten

We vinden het belangrijk dat er in onze schoolwerking verbondenheid is met ouders. We werken aan een open communicatie - met wederzijds respect - via verschillende manieren. We streven er naar ouders te betrekken bij activiteiten en initiatieven, om op die manier de betrokkenheid en toegankelijkheid te verhogen.